
4. april 2025 – af Signe Pedersen
10 tips der gør dit næste event til en succes
Afholdelse af events kræver planlægning, strategi og overblik. Uanset om du arrangerer en koncert, en workshop, en gymnasiefest eller et firmaevent, er der flere ting, du skal være opmærksom på.
Her er 10 ting, der gør dit næste event til en succes.
1. Start i god tid
Jo tidligere du går igang, desto bedre. Der er mange ting, der skal gå op i en højere enhed, og der kan komme mange uforudsete udfordringer. Derfor er det altid vigtigt at starte planlægningen i god tid, så du ikke står med stress og undgår øjebliksbeslutninger. Sørg for at lave en tidslinje med milepæle for alt fra billetsalg og markedsføring til logistik og afvikling på selve dagen.
2. Lav en tjekliste
Det kan være en god idé at lave en tjekliste, så du bevarer overblikket og ikke overser vigtige detaljer. Her har vi samlet en kort oversigt over centrale punkter til din tjekliste:
- Det basale: Kortlæg udgifter og budget, fastsæt antal billetter og pris, vælg dato og tid, find det rette venue (lokation for afholdelse), og sørg for nødvendigt udstyr.
- Koordinering med hovedpersonen: Hvis eventet omhandler en foredragsholder, kunstner eller instruktør, skal tidsplan og detaljer aftales grundigt.
- Rekruttering af et team: Sørg for at have folk til at hjælpe med teknik, logistik og generel planlægning.
- Billetsystem: Vælg et system, der håndterer betalinger, billetter og deltagerregistrering automatisk.
- Tidsplan: Udarbejd en detaljeret plan med klare deadlines for hver opgave.
- Markedsføring: Promovér dit event via sociale medier, nyhedsbreve og relevante websider.
3. Brug et effektivt billetsystem
Det kan gøre din eventplanlægning mere smidig, hvis du bruger et brugervenligt og smart billetsystem til dit billetsalg. Med et billetsystem slipper du for manuel billetadministration, da billetsalg og deltageregistrering sker automatisk. Det gør det nemmere ved refunderinger og giver samtidig et blik over dine salgstal. Læs mere om Safetickets billetsystem.
4. Tilbyd early-bird billetter og rabatkoder
Alle elsker rabatter. Ved fx at tilbyde early-bird billetter eller rabatkoder, kan du give dine billetkøbere en følelse af eksklusivitet og måske give dem det sidste skub til at købe en billet.
5. Brug dine sociale medier
Rigtig mange mennesker bruger en stor del af deres tid på sociale medier, hvilket gør det til en effektiv platform for at øge dit billetsalg. Ved at promovere dit event på sociale medier som Facebook og Instagram kan du nå ud til et bredt publikum og sikre, at flest mulige bliver opmærksomme på dit event.
6. Hold dine billetkøbere i hånden
Det er vigtigt at holde dine billetkøbere opdateret med praktiske oplysninger og de nyeste informationer. Med det rette billetsystem kan du nemt sende servicebeskeder direkte til dine deltagere. Det er desuden vigtigt at være tilgængelig for sine billetkøbere, så sørg for at have en kundeservice, der er klar til at være behjælpelig med eventuelle praktisk spørgsmål, herunder ændringer eller refunderinger.
7. Indhent samtykke til nyhedsbreve
Dit billetsystem giver dig ofte mulighed for at lade billetkøbere tilmelde sig dit nyhedsbrev. Hvis du planlægger fremtidige events, er dette en oplagt måde at holde tidligere deltagere informeret og engagere dem i dine kommende arrangementer.
8. Alt skal være klar: Dobbelttjek før eventet
Som nævnt er der mange ting, der skal gå op i en højere enhed, når du planlægger et event. Derfor er det afgørende at dobbelttjekke alt fra start til slut. Hvis du bruger et billetsystem, bør du sikre, at opsætningen er korrekt, så du ikke risikerer at starte billetsalget med fejl.
Sørg også for, at eventlokationen er klar med den nødvendige tekniske opsætning, herunder lyd, lys og præsentationsudstyr. Tjek, at bemanding, logistik og eventuelle tilladelser er på plads, så alt forløber smidigt på dagen.
Til sidst er det altid en god idé at have en backup-plan, hvis der skulle opstå uforudsete udfordringer – på den måde er du bedst muligt forberedt på enhver situation.
9. Sørg for at opsamle video- og billedindhold
Det er en god idé at dokumentere eventet med video- og billedmateriale. Det kan bruges i efterfølgende markedsføring og skabe troværdighed omkring dine arrangementer. Samtidig kan det vække nysgerrighed og interesse for dine fremtidige events, da potentielle deltagere får et indblik i oplevelsen.
10. Efterfølgende refleksion
Det er vigtigt at følge op på eventet og notere, hvad der fungerede godt, samt hvor der opstod udfordringer. En grundig og konstruktiv evaluering hjælper dig med at finpudse dine eventplanlægningsfærdigheder og optimere fremtidige arrangementer.
Ofte stillede spørgsmål
Vi har udviklet 100+ funktioner til vores arrangørers ønsker og behov siden 2008. Derfor er der stor sandsynlighed for, at vi kan hjælpe dig.
Kontakt os på 7020 4720 eller info@safeticket.dk – så undersøger vi, hvordan billetsystemet kan dække dine ønsker og behov.
Ja – det kan du tro. Du kan få en gennemgang af billetsystemet med en af vores medarbejdere. Book en tid der passer dig på www.safeticket.dk/demo. Helt uforpligtende naturligvis.
Nej – der er hverken bindingsperiode eller opstartgebyr.
Det gør Anders.
Anders startede Safeticket A/S i 2008. I dag er vi 6 medarbejdere og omsætter årligt for 300 mio. i billetsalg gennem vores arrangører.
Safeticket har kontor i Aarhus.
Man-tors 09.00-16.00
Fre 09.00-15.00